
Efter att ha verkat i bakgrunden länge har nu algoritmerna betydelse och inverkan på oss människor och vårt samhälle blivit en fråga som ständigt diskuteras och analyseras. Dess enorma krafter är ny allmänt kända - och vi frågar oss nu hur vi kan använda dessa till vår fördel - istället för att algoritmerna styr oss, via någon annans agenda.
Ut ur kulisserna och upp på scenen
Algoritmer har funnits i matematiken sedan antikens Grekland, och nu för tiden brukar vi referera till en algoritm som en typ av regler som måste följas vid lösningen av ett problem. Vi skulle kunna likna det vid ett förutbestämt kodat recept som triggas vid en speciell händelse, som sedan berättar för datorn hur den skall agera. Algoritmer finns överallt i vårt liv, i allt från trafikljus till en sökning på Internet. För det mesta assisterar de dig i bakgrunden under hela din dag, både i den fysiska och den digitala världen. Men de senaste åren har algoritmen klivit fram ur sin skugga och ut i rampljuset. Det mest kända exemplet är Cambridge Analytica-skandalen som ledde till att algoritmernas påverkan blev förstasidesstoff världen över. Algoritmer skapade profiler utifrån användarens data och beteende på Facebook, som sedan användes för att skräddarsy annonser med helt olika politiska budskap för att trigga just dessa grupper.

Ett kraftfullt verktyg
På sistone har appen TikToks enorma framgångar skjutit fram algoritmerna i rampljuset igen. Många hävdar att den enorma träffsäkerheten och förmågan att trollbinda sina användare med innehåll, som man inte ens vet att man gillar, skall tillskrivas de algoritmer som utvecklats av moderföretaget ByteDance i Kina. Wall Street Journal gjorde nyligen ett väldigt intressant experiment kring detta och startade ett hundratals olika konton för att testa kraften i algoritmerna och för att få en insikt i hur de fungerar och vad som får dem att dra åt olika håll. Experimentet visar hur algoritmerna kan påverka dig men också hur du kan påverka dem i den riktning du själv vill. Enligt Peder Fjällström, Technical Director på North Kingdom, finns det flera sidor av myntet:
De goda algoritmerna
Algoritmerna är väldigt duktiga på att visa dig saker du inte ens visste att du tycker om och ICA Novus konsumentundersökning visar att endast två av tio respondenter är positivt inställda till algoritmer i sociala medier. En svensk entreprenör som tagit fasta på konsumenternas skepticism till algoritmer är Claes Mårtén, som ligger i startgroparna för att lansera appen Hummy. Tjänsten ska fungera som ett alternativ till dagens sociala appar, genom att använda algoritmernas kraft till något gott.
Fråga
I sociala medier så finns det sk algoritmer som exempelvis gör så att vi får mer av det innehåll vi tittat på senast. Vad tycker du om det?
Ganska negativ
Varken positiv eller negativ
Mycket negativ
Mycket positiv
ICA Novus konsumentundersökning
Att gå utanför algoritmerna
Det är sannolikt att algoritmerna kommer att fortsätta att dominera i alla typer av situationer där vi måste presenteras ett urval av möjligheter att ta beslut kring. Algoritmerna kommer att servera oss innehåll vi inte visste att vi ville ha, men också ta beslut som vi inte visste att vi tog. Och vi kommer inte ha en aning om vad vi gick miste om, så hur ska vi då kunna upptäcka nya saker som går utanför vår trygga zon?
En som slogs av den insikten är den f.d. Google-ingenjören och San Fransisco-bon Max Hawkins som skulle planera en kvällsaktivitet med sin kollega och kände sig förutsägbar. Han visste att han skulle få förslag som exakt passade hans smak. Som ett experiment valde Max att bygga en app med en slumpgenerator kopplad till Google Maps och Über. Det enda du som användare behövde göra var att trycka på en knapp, och några minuter senare dök en taxi upp redo för att köra dig. Ryktet om appen spred sig snabbt som blev väldigt populär i staden, såväl som en snackis världen över.
Max Hawkins började därefter bygga fler och fler tjänster på samma tema. En av dem heter Randomized Living, som han själv använder och således flyttar till en ny stad varje månad, något han gjort sedan 2015. Andra tjänster inkluderar en musikgenerator, en dietgenerator, en eventgenerator mm - allt med samma syfte - att få dig att välja saker som du aldrig skulle ha valt själv. Eller en algoritm heller för den delen.


Utmanare med goda avsikter
Hur kommer man på idén att utmana de stora sociala nätverken?
Vi ska göra något jäkligt stort. Vi ska, på riktigt, förändra sociala medier i grunden. Jag gör detta för att jag måste. För att det behövs. Det finns två kriser i världen idag. Det ena är klimatkrisen, det andra är den humana krisen.
Vad är det ni inte gillar med dessa företag?
Sociala medier bestämmer vad jag ska titta på, och i slutändan är det algoritmerna som bestämmer hur jag ska uppleva verkligheten. TikTok är den absolut största boven. Vi ser nu att folk lämnar andra plattformar och då följer konkurrenterna efter för att inte bli akterseglade - och så dras vi alla med. Men här serveras allt som kan ge dopaminkickar för användarna, detta vill vi ändra på.
Varför behövs det någonting nytt?
Vi har aldrig varit så uppkopplade, men inte heller så bortkopplade. Lagstiftarna har inte insett allvaret med sociala medier och vad det gör med människors välmående. Dessutom ligger tech-bolagen alltid steget före. Jag funderade på allt som jag tycker är negativt med sociala medier och hur man skulle kunna göra om det - sen byggde jag det.
Hur bör man kommunicera i framtiden?
Idag är sociala medier envägskommunikation och vi står inför ett enormt viktigt vägskäl. Marknadsföring har alltid varit envägskommunikation. Framöver kommer det viktiga vara att skapa en relation och dialog mellan konsumenterna. Men det är svårt att bygga en relation med en lärare som bara står och skriker åt en. Företag kan skapa riktigt relationer med sina konsumenter om man tänker lite annorlunda.

Vad är det ni kommer att göra annorlunda?
Forskningen visar att passiv konsumtion av sociala medier får människor att må emotionellt sämre. En aktiv användning av sociala medier, när människor delar erfarenheter, interagerar och skickar meddelanden med varandra gör att man mår bättre i stunden, vilket bidrar till en bättre psykisk hälsa generellt. Det är på den sidan Hummy vill vara. En nettopositiv kraft i samhället.
Har ni andra tankar om hur man driver framtidens företag?
Tyvärr vill många företag främst profitera, vi behöver bolag med en moralisk kompass. Det är allt för drivet av pengar idag. Vi sätter samman en grupp just nu som ska vara vår “vakthund” och se till att vi alltid tar rätt beslut och att människor faktiskt mår bättre av vår plattform. De ska ha större makt än våra delägare. Det är sådana saker som krävs, som bygger trovärdighet och gör skillnad.
https://www.hummy.social/