
Nya synsätt på relationer
Genom en snabb rörelse med tummen på sina skärmar kan människor bestämma sig för om det här är en person eller ett företag de vill bygga en relation med. När majoriteten av budskap och kommunikation som finns i media går att personalisera har det skapat ett beteende som i stor utsträckning är fokuserat på individen-först. 35% av respondenterna i ICA Novus konsumentundersökning förväntar sig ett personligt bemötande och en bra service där kunden känner sig uppmärksammad. Om det inte upplevs vara ett tillräckligt bra möte, vare sig det gäller en digital träff eller fysisk, är sannolikheten stor att kunden väljer ett annat företag som kan fokusera mer på just den individens önskemål och behov.
Slut på språkbarriärer
Språkbarriärer kan på flera sätt påverka människors förmåga att kommunicera och interagera med varandra. Hittills har AI-översättning främst fokuserat på skrivna språk, men nu ser vi exempel på AI-drivet tal-till-tal-översättningssystem.
Peng-Jen Chen, en Meta AI-forskare, växte upp med sin far, en 70-årig pensionerad fabrikstekniker från södra Taiwan, där taiwanesiska hokkien är ett allmänt talspråk. I världen har det beräknats att cirka 46 miljoner människor talar hokkien. Trots att mandarinkinesiskan och hokkien är släkt, har Chens pappa upplevt kommunikativa svårigheter. Detta var startskottet för Chen som nu leder utvecklingen av ny teknik på Meta för att översätta hokkien och engelska. Till skillnad från andra språk som både talas och skrivs, är hokkien något som används främst muntligen.
För företagen kan nya översättningssystem möjliggöra sömlös kommunikation med människor världen över, framför allt de som tidigare varit exkluderade till följd av språkbarriärer. Detta kan även leda till nya beteenden hos grupper av kunder, såväl som företag, som finner varandra genom mer effektiv kommunikation.
