
Neuroscience marketing är ett växande område som använder vetenskap och data kombinerat för att förstå konsumenternas preferenser. Den här typen av marknadsföring kommer med stormsteg att fortsätta att appliceras på allt från produktstrategier, prissättning, kommunikation och distribution. Redan nu använder storföretag som Google, Apple, Nike, och Volvo metoder för att spåra hjärnaktivitet och kroppsrörelser. Detta för att få den bästa insikten om hur man mest effektivt kommunicerar med sin målgrupp, och för att öka förståelsen om varför människor gillar eller ogillar vissa budskap, produkter eller tjänster mer än andra. Genom hjärnforskning kan företag även förstå vilka utlösande faktorer olika människor har och hur de kan möta dessa på olika sätt. Detta ger möjligheten att skräddarsy kommunikation mot en viss preferens.
Tankar och intentioner är vårt kommando
Ctrl-labs är ett företag med backning av både Amazon och Alphabet. De arbetar just nu med att bygga produkter som kan fånga upp elektriska signaler i hjärnan och omvandla dessa till styrda rörelser på skärmar. En produkt i framkant är ett armband som används, och genom tanken på att sträcka ut fingrarna så omvandlas själva intentionen till en handling som visas på en uppkopplad skärm. Detta utan att den fysiska handen rör sig. Man kan även flytta saker i ett spel genom att tänka i stället för att trycka eller röra en skärm. Grundarna till företaget menar att denna teknik är att likställa med elektricitet och att den i grunden kan förändra hur vi interagerar med maskiner. När vi frågat konsumenterna i ICA Novus konsumentundersökning ser 29% av respondenterna att vi kommer kunna peka eller visa med handen i luften i stället för på en skärm inom en inte allt för långt borta framtid.

Hörlurar som läser våra tankar
När du läser dessa ord så spänns omedvetet musklerna i käken och ansiktet och uttalar orden så att du faktiskt ”hör” dem i ditt huvud. Den här typen av tyst tal kallas för ”subvokalisering” och om man inte är en snabbläsare som tränat bort detta så gör du detta varje gång du läser och föreställer dig ett ord. Forskare vid MIT vill använda denna inre monolog till att översätta till digitala kommandon. Även kallat "augmented intelligence” via ett headset som heter AlterEgo.

Från tanke till text
Hela idén om att tankar ska kunna läsas och användas direkt utan att vi själva säger eller skriver det vi tänker uppfattar många som lite läskigt. På frågan om man kan tänka sig att ha en hörlur som läser av tankar för att kunna skicka t ex textmeddelanden så svarade endast 6% ja – och hela 63% nej. Många föreställer sig att alla tankar läses av och att man inte alls ska kunna kontrollera vad som kommer ut av det man tänker. Men tekniken fungerar så att tanken plockas upp i det centrum där tanken formuleras till ord. Detta gör att vi kan kontrollera vad som formuleras likaväl som att vi kan kontrollera vad vi säger. Det är samma plats i hjärnan.
Frågan är om denna nya teknik kommer att introduceras utifrån att den faktiskt läser tankar – eller om den likt AI dyker upp som en funktion vi börjar använda utan att tänka på det. Och plötsligt går vi runt med tankeläsande hörlurar som vi ”tysttalar” med.
Fråga
Kan du i framtiden tänka dig att ha en hörlur som kan läsa dina tankar och användas för att skicka t ex textmeddelanden?
Nej
Tveksamt
Ja
Vet ej
ICA Novus konsumentundersökning
Kommunicera genom tankar
Detta tekniska genombrott innebär en helt ny möjlighet för människor som av skada, sjukdom eller funktionsvariation inte kan prata. Tidigare har man använt metoder som t ex ögonblinkningar – men det tar lång tid och blir inte ett lika effektivt kommunikationsmedel. Med denna nya metod där tanken läses av direkt i hjärnan öppnas dörren för en mycket enklare kommunikation. Neurologen Tom Oxley som arbetar med Vascular Bionics vid University of Melbourne berättar i sitt TED Talk om hur detta går till.

Hjärtat ser bilder före hjärnan?
Vet vi ens hur kroppen uppfattar saker och vad som faktiskt kommer först? Forskaren och entreprenören Rollin McCraty på Florida Atlantic University verkar inom området psykofysiologi och han har studerat hur människor reagerar på bilder som visas. Bilder med otäcka sår eller ormar och andra med söta kaniner och kärlek. Vad han upptäckt är att hjärtslagen i testgruppen förändras redan innan bilden visas. Så när det ska komma en läskig bild ger hjärtat ett utslag innan synen och hjärnan ser bilden. Detta förefaller i det närmaste otroligt – hur är det möjligt att reagera på något man inte redan har sett? Men här byggs tesen kring att det går att uppfatta saker utom tid och rum, via energifält som vi människor idag inte lagt så stor vikt vid, kanske t o m avfärdat som flummigt och osannolikt.
Kommunikation med djur och natur
Idag tolkar vi våra husdjurs beteenden och ju bättre vi känner dem, desto mer kan vi förstå om deras behov och önskemål. En glad hund viftar på svansen och en törstig växt har vissna blad. Men tänk om vi skulle kunna förstå vad vår hund tänker eller nyttja de kommunikationssystem som finns inbyggda i naturen? Genom att fånga upp miljarder datapunkter där hundar filmas och registrerar öronrörelser, svansföring, generella rörelsemönster och doftutsöndring kan artificiell intelligens ge oss möjligheten att på ett helt nytt sätt förstå vad de vill säga oss. Forskare på Cambridge University studerar ansiktsuttryck hos får för att förstå hur mycket smärta de upplever. Vi kan genom detta få se en helt ny dimension av kommunikation med våra djur och naturen som omger oss.

Metoder inom neuromarketing
Eye-tracking (blicken) – visar exakt var en person tittar, vad som fångar uppmärksamheten, skapar förvirring och snabbhet i igenkänning
Eye-tracking (pupillerna) – mäter hur pupillerna vidgas och kan på så vis uppfatta engagemang
Biometri – mäter hudkontakt, hjärtslag och andning vilket ger en bild av engagemang och om responsen är positiv eller negativ
EEG (electroencephalogram) – fångar upp elektriska signaler från nervceller inuti hjärnan via skalpen och kan ge utslag kring engagemang
fMRI (functional magnetic resonance imaging) – upptäcker blodflöden i hjärnan som är associerade med ökad nervaktivitet och kan ge en detaljerad bild av en känslomässig reaktion, engagemang och minne
Ansiktskodning – identifierar ansiktsuttryck och ger svar på generell emotionell respons, lycka, överraskning, rädsla, etc
Kunskap om hjärnan är avgörande
Förståelsen för hur hjärnan tar in olika budskap och reagerar på olika saker används redan idag i sociala medier – i en utsträckning som vi inte riktigt är medvetna om. På samma sätt som det idag ofta är uppbyggt för att få användaren att fastna i ett flöde eller skapa ett beroende, kan kunskapen användas ansvarsfullt för att få användare att göra bra val. Vi kommer att se helt nya sätt att kommunicera som är direkt kopplade till hjärnan där vi t ex kan tänka fram ett sms eller styra ett dataspel med en tanke. Det kan låta lite skrämmande men tänk att man då slipper hela momentet att skriva på ett tangentbord. Det är ju egentligen inte ett naturligt sätt för människor att kommunicera, det är bara att vi blivit så vana vid det!