4
min
Teknikjättarna utmanas
De digitala spelarna har under åren totalt dominerat utifrån deras egna bästa gren, dvs hårdvara, sök, socialt nätverk, media och underhållning, transaktioner och e-handel. Detta utan begränsningarna i sin egen självbild eller krav på att verka på "sin egen" marknad. Dessutom pågår ett slag om hårdvaran, där ingen av spelarna vill leka i någon annans sandlåda om de inte får sätta spelreglerna!
Lyssna på artikeln
00:00
/
00:00

Efter år av tillväxt tillhör nu de amerikanska techjättarna världens absolut största företag. Samuel Young, Chef på ICAs innovationshub ICAx, antyder att dessa storbolag varken har några begränsningar i sin självbild, eller till att enbart vara ’en e-handelsplats’. I stället köper de sig in i andra bolag för att ta plats och positioner. Detta har lett till att deras makt och räckvidd är global och totalt dominerande. Kan någon - och isåfall vem, och hur - hota deras makt i framtiden? 

Silicon Valley leder vägen 

Apple är nu störst av dem alla. Trots den hårda konkurrensen ser inget ut att bryta Apples dominans drivet av design och en stark integration med det egna ekosystemet. Apple har idag en ohotad ställning bland planetens bästa betalda invånare - den rikaste miljarden. Google dominerar search, Android är en global mobilstandard, YouTube visar rekordsiffror och över 2 miljarder människor använder deras webbaserade mjukvaruportfölj Google Workspace. Microsoft dominerar i det ”tysta” med ett Office-paket som har evigt liv, samt kloka förvärv som ActivisionBlizzard, Minecraft, LinkedIn och det kanske smartaste av allt – Open AI. Amazon kopplar ett hjärngrepp kring shopping och hemmet genom expressleverans drivet av Alexa och smart bundling med kringtjänster som Amazon Prime, men också Amazon Web Services som dominerar molntjänster för företag.

Få riktiga utmanare till etablissemanget

Trots att många av de stora spelarna har varit med väldigt länge; Microsoft sedan 1975, Apple - 1976, Amazon - 1996, Google - 1998, Facebook - 2004, YouTube - 2005, WhatsApp - 2009, Instagram - 2010, Snapchat - 2011 - för att nämna de mest välkända exemplen - så kan det gå fort när en ny företeelse får fotfäste. TikTok lanserades så sent som 2018 och på senare tid har vi sett nykomlingar som BeReal och Clubhouse dyka upp som tomtebloss på sociala media-himlen, men som falnar ganska snabbt. Det är få förunnat att kunna utmana det gamla gardet på riktigt.

Prompt
Smiling Teenage girl with gold crown on her head, modern, standing, upper body and head, photography, light brown background, documentary, --ar 16:9

Slaget om hårdvaran  

Om de digitala spelarna tidigare nöjt sig med att vara lätta att hitta på internet eller vara en app i mobilen – så ser vi nu en stark strömning mot att de alla vill ha sin egen hårdvara. De vill inte längre leka i någon annans sandlåda där de inte får sätta spelreglerna och riskerar att bli utestängda.

“Facebook has to play in Apple’s sandbox and it doesn’t like that”

Jason Aten, Tech Columnist, Inc.

Hårdvaran är det som ligger allra närmast konsumenten och i slutänden ger den en otrolig makt. Dels genom att kunna godkänna eller utestänga andra, dels till följd av att hårdvaran i sig ger tillgång till data som är avgörande om man vill veta mycket om sina kunder. Detta kan naturligtvis missbrukas och utnyttjas på ett sätt som gör att konsumenter blir inlåsta eller lockas till konsumtion man inte vill ha. Men det är också viktigt att se den andra sidan av hur data kan användas. Den kan ge oss en precision i att förstå precis vad och hur mycket vi behöver av t ex mat, kläder eller andra konsumtionsvaror. Om det är möjligt att förutse efterfrågan mer precist så kan det användas för att reducera överskott. Data kan göra det möjligt att nå önskade mål och om vi delar dessa så kan vi skapa lösningar som verkligen förbättrar och förenklar vardagen. 

Monopolist eller konsumenternas favoriter?  

The Sherman Antitrust Act, som antogs 1890, innebar att ingen person eller företag kunde monopolisera handel eller kunde kombinera eller konspirera med någon annan för att begränsa handeln. Sedan dess har den amerikanska staten många gånger hotat med att bryta upp företag, men endast lyckats i ett fåtal fall. Man gjorde det med American Tobacco 1908, Standard Oil 1911 och AT&T 1982. De gjorde ett försök med Microsoft och Internet Explorer 2000 – och lyckades först, men beslutet upphävdes efter överklagande 2001.

Senator Elisabeth Warren och många med henne har länge förespråkat att de stora techbolagen måste brytas upp, då hon anser att ”Amazon, Facebook och Google har för mycket makt över vår ekonomi, samhälle och demokrati”. Samtidigt menar en del att antitrustlagarna är för gamla, de tillkom innan ens radio, telefoner eller tv var uppfunnet, och faller tillbaka på gamla industristrukturer som inte är tillämpliga längre. Men det som fortfarande är aktuellt är att det enda sättet man får skaffa sig ett indirekt monopol på, är att erbjuda en bra produkt till ett bra pris.

”Vi kan inte bryta upp företag bara för att en del politiker tycker så, alla dessa företag erbjuder bra produkter som folk vill ha”.

Mark Zuckerberg, vd för Meta

Mark Zuckerberg, vd för Meta, menar själv att det inte är upp till de privata företagen att sätta gränser utan välkomnar statliga regleringar när det gäller sekretess och liknande frågor men motsätter sig bestämt att några techbolag behöver brytas upp.   

Om detta dock skulle ske så är detta möjliga scenarier som diskuteras för de olika spelarna:   

  • Apples mjukvara och hårdvara separeras från Appstore, vilket gör att alla apptillverkare får tillgång till Apples produkter, utan mellanhänder.   
  • Googles operativsystem Android separeras helt från Google Search, vilket gör att Android-dominansen inte automatiskt gäller Search.   
  • Facebook, Instagram & WhatsApp blir separata företag som inte längre hänger ihop, stora konsekvenser för datadelning och annonsering.   
  • Amazon separeras från AWS, Amazon Web Services.  

Artikeln i korthet

Storspelare sökes.

Vissa antyder att USA:s regering kommer att behöva stora starka techjättar för att kunna möta Kinas kommande giganter, som själva inte behöver oroa sig för att splittras upp.  

Dominansen fortsätter.

Vi kommer få se ännu starkare techbolag som ger sig in på helt nya områden och i stället utökar både sin position och dominans.

Starkare skydd ger sämre träff.

Stora regleringar på detta område skulle kunna innebära en begränsad träffsäkerhet och göra datakällorna och profileringen svagare för annonsörerna. Men ett starkare dataskydd för konsumenterna och en större möjlighet för små spelare att hävda sig på området.  

Läs vidare om
Marknadsplatser
Teknikjättarna utmanas