2
min
Värderingsstyrda följare
Vi står inför en tid där meningsfulla relationer och trygghet blir allt viktigare. Nu ligger tomma ord och budskap i det förflutna, vilket gör avtryck på influencermarknaden där människor söker sig till profiler där de känner sig mer delaktiga och sedda.
Lyssna på artikeln
00:00
/
00:00

I en djungel av oändliga valmöjligheter blir det allt viktigare VEM jag känner förtroende för, och väljer att lyssna på. Människor berörs ofta starkast av andra människor och det är svårare att få samma känsla för ett företag. Det är inte ovanligt att vi ser detta i kombination med en stark produkt som t ex Steve Jobs och Apple eller Gwyneth Paltrow och Goop. Nästa steg av personlighet och närhet har skapats genom influencer-marknadsföring, både de som säljer andras produkter men kanske framför allt de som dessutom har sina egna produkter såsom Bianca Ingrosso och Kylie Jenner. Vi får en generös inblick i deras liv som vi upplever är tagen direkt ur vardagen, där det finns ett spektrum av glädje, bråk och sorg som gör dem mänskliga och som får oss att bli intresserade och berörda.  

Som människor söker vi meningsfulla relationer och trygghet hos andra mer än någonsin. Globalwebindex visar i en undersökning att många tröttnat på tomma budskap i media, och 48% värderar trovärdighet från influencers mer än något annat.    

Till följd av detta spår många att budskap och kommunikation från s k mikroinfluencers kommer öka under de kommande åren. Dels för att man som konsument ofta upplever att man kan vara mer involverad hos dessa profiler, dels för att småskaliga nätverk ofta skapar ett starkare band mellan ägaren av kontot och följarna.  

Prompt
Friendly looking black man in his 20s taking a selfie, photography, stussy skate street wear, street view, photography, natural light, ultra realistic, detailed, in the style of martin parr, --ar 16:9

Distributionsmodellen för viral marknadsföring  

Distributionsmodellen är en flexibel metod som fokuserar på att skicka produkter direkt från ursprungsstället till det slutliga försäljningsstället, och undvika tredjepartsförsäljning. Detta är en modell som bl a mikroinfluencers använder sig av för att växa snabbt och effektivt, genom att hitta en billig produkt från en billig leverantör. Produkten säljs snabbt och enkelt vidare på nätet via sajter som exempelvis Shopify, och härifrån ser den etablerade värdekedjan till att sköta resten. Processen gör att de inte krävs mycket pengar för marknadsföring, och personen bakom försäljningen kan ta ut en marginell procentsats emellan, som i stora volymer gör stor skillnad. Även profiler och varumärken, med starkt konsumentinflytande, kommer kunna sälja sina produkter direkt via sin egen plattform – utan mellanhänder. Detta skulle öka konkurrensen gentemot dagligvaruhandel, då det tillåter en flexibilitet i utbudet som många större företag inte har. Denna typ av marknadsföring riskerar även skapa en kraftigt svängande efterfrågan, något vi bl a sett på TikTok där fetaost och Air Fryers sålt slut som en effekt av viral marknadsföring där dessa produkter lyfts fram.  

Artikeln i korthet

Öppenhet blir nyckeln.

Konsumenterna behöver transparens och öppenhet från aktörer, samtidigt som aktörer behöver konsumentens data för att bygga förtroende. De bolag som inte kan få båda delarna att fungera bra riskerar att förlora sina konsumenter.  

Mjuka värderingar blir viktigt.

De förtroendeledande konsumentvärderingarna, har lett till att människor är villiga att handla från andra, oavsett plattform, så länge de känner samhörighet till företaget eller personen som säljer. 

Bygga mervärde konkurrensfördel.

Distributionsmodellen tvingar storbolagen att skapa ett tydligt mervärde, utöver produkten, som bidrar till fortsatt konsumtion från konsumenterna trots konkurrenterna.  

Läs vidare om
Marknadsplatser
Värderingsstyrda följare