Om rapporten

Ett paradigmskifte är här

Ett paradigmskifte i sättet att kommunicera är här. Innovativ teknik, nya beteenden och en förändrad spelplan ger oss spännande förutsättningar och möjligheter. Teknikutvecklingen har gett oss en infrastruktur och verktyg som gör att vem som helst kan vara kreatör och nå ut med sina budskap, skapa professionellt material och engagera människor. Vi har att vänta oss stora genombrott inom AI. Nya sätt att kommunicera som bygger på alla våra sinnen, rörelser och tankar – och med dessa säkerligen även en förändrad spelplan. Under kommande 10 år skulle vi kunna se ett liknande skifte som när vi gick från de tidiga mobiltelefonerna till dagens smarta mobiler som är fyllda med avancerad funktionalitet med kameror, ansiktsigenkänning, stor datalagringskapacitet och förmågan att hjälpa oss med det mesta vi behöver i vardagen. Redan nu kan vi konstatera att det finns mycket som talar för att konsumenternas förtroende blir allt viktigare att vinna genom att ta ställning, vara relevant och ta ansvar.  

Den här rapporten djupdyker in i de förändringar vi kan komma att se i sättet att bygga relation med konsumenter på ett både inspirerande och ansvarsfullt sätt där kunden upplever en stark relevans och nytta. 

Några viktiga frågor vi ställer oss i denna rapport: 

  • Hur bygger företag relation med sina kunder i framtiden?  
  • Hur kommer data och artificiell intelligens att användas? 
  • Hur påverkas vår hjärna och vad vet vi om hur den tar emot budskap? 
  • Hur kommer framtidens marknadsplatser att se ut? 
  • Hur tar företag ett kommunikativt samhällsansvar? 
Prompt
Young man looking at a smart phone, blue details, street view, ultra realistic, photography, natural light, --ar 16:9

Arbetsprocess - från papper till digitalt

Under researcharbetet fick vi tillfälle att hålla i intervjuer med ett 20-tal experter, facilitera interna workshops med ICAs egna experter, studera ICAs tidigare framtidsrapporter som de tagit fram tillsammans med designbyrån Silver samt läsa och lyssna på en hel del forskning och poddar.  

När vi tillsammans med Silver började fundera på hur vi bäst skulle gestalta årets rapport - som denna gång har ett stort fokus på ny teknik och digital kommunikation - kom vi fram till att det kändes helt rätt att detta år gå ifrån den trycka pappersvarianten och istället gå ”all-in” på en digital version.  Därför har vi också byggt och designat denna sajt på ett lite okonventionell sätt. Vi ville återskapa känslan från innehållet och temat i rapporten och få besökaren att känna att man kliver i en framtidsvärld som man kan utforska på egen hand, i sin egen takt.  

Alla bilder är skapade med AI

Nästa steg var att fundera på hur man skulle kunna skapa en ännu starkare framtidskänsla. I rapporten har vi ett avsnitt som gräver lite djupare i AI och kreativitet, ett område som ser ut att revolutionera hur vi kommunicerar de närmaste åren. Det kändes därför självklart att använda oss av AI-verktyg för att framställa alla bilder i rapporten. 

Jonas Berg, Senior Art Director på Silver har använt sig av AI-tjänsten Midjourney när han tagit fram alla bilder och illustrationer. Det enda verktyg man behöver är en dator och en webbläsare. All processorkraft och tänkande sker i en serverhall någon helt annanstans. Jonas berättar att det tidigare har tagit väldigt lång tid att ta fram idéer och skisser, men att det nu är möjligt att skapa färdiga resultat på 10-15 sekunder. Om man inte gillar de bilder som föreslås, är det enkelt att skriva nya kommandon och låta AI generera nya versioner.  

För att få det som man vill skriver man in olika textkommandon som kallas ”prompts” och man kan även ladda upp en bild om man vill att den nya bilden ska inspireras av denna. Att skriva ”prompts” har blivit en mindre vetenskap och nätet flödar nu av olika videos och artiklar med olika metoder och teorier.  

AI är ännu inte perfekt

Vi bestämde oss tidigt för att försöka få AI-bilderna att kännas så naturliga som möjligt och även att vi ville behålla alla skavanker som dessa verktyg fortfarande har. Trots att det går snabbt att ta fram otroliga förslag som ofta förvånar en själv, kan det vara väldigt svårt att få exakt som man vill. AI-generatorn gör lite som den vill ibland och har svårt för att göra fingrar och vissa aspekter av ansiktet. Så om du tittar noga på vissa bilder så kommer du att se att det är något som inte stämmer.

Här är ett exempel på när Jonas gör en bild till rapporten:

Det vi ser är att kommunikationen fyller en allt viktigare funktion för att stärka relationen mellan företag och kunder – och den blir alltmer ömsesidig. Det handlar inte längre om att företag ska sända ut sina budskap utan vi är alla en del av den kommunikativa scenen. Högre syften och mål blir allt viktigare och företag och konsumenter möts i gemensamma värderingar om frågor som är viktiga i vår tid, exempelvis om hållbarhet och förtroende. Från ICA Novus konsumentundersökning för den här rapporten påvisas att fyra av tio respondenter tror att transparens och en hållbar värdekedja kommer vara typiskt för varumärken i framtiden. Närmare en av tre tror även att det kommer vara typiskt för varumärkenatt ta ställning i viktiga frågor, samt att företag inger förtroende i hantering av personuppgifter och data. Alla dessa svar antyder att det är ett värderingskifte på intåg.

Vi är nu i brytpunkten för denna viktiga förändring och det är också därför vi valt att kalla årets Framtidsrapport för ”Ett nytt kommunikationsuniversum – och vi är alla inbjudna!”. 

Författare

Charlotte Mattfolk, grundare och vd, IAMAI AB 
Emma Runqvist, trendanalytiker, IAMAI AB 
Johan Tesch, kommunikationskonsult & kreatör 

Intervjupersoner

Anders Axelsson, chef hållbarhetsstrategi, ICA Sverige AB 
Anders Bärlund, strategichef, ICA Gruppen AB 
Ariella Rotstein Gille, co-lead ICAx, ICA Gruppen AB 
Ann-Katrin Tottie, kundinsikt & lojalitetschef, ICA Sverige AB 
Anna Spjuth, chief commercial officer, Scandic Hotels 
Annelie Gullström, expert inom affärs- och digital transformation, Bambuser 
Billy Andersson, framtidsreporter, Resumé 
Björn Lindqvist, digital Strategist, ICA Sverige AB 
Calle Stenqvist, cco, Plan 8 
Claes Mårtén, ceo, Hummy  
David Eriksson, cco, North Kingdom 
David Prentell, författare AITOPIA, grundare & investor, G-W Studios 
Elin Frendberg, ceo, Fotografiska 
Emma Blom, grundare, social Industries 
Fredrik Kullberg, marknads- och kommunikationschef, Apotek Hjärtat 
Helena Westin, ordförande, KOMM 
Isabelle Häggman, director martech product management, ICA Sverige AB 
Jacob Lovén, grundare, Den Digitala Draken 
Johan Pihl, cco, Doconomy 
Jonas Ivarsson, professor human centered AI, Göteborgs universitet  
Josefin Lundmark, marknadsdirektör, ICA Sverige AB 
Karolina Roslund, consultant & investor (ex-CEO Perfect Day Media) 
Lothar Fritsch, professor computer science, OsloMet 
Matthew Bull, chief creative advisor, INBEV & HEINZ/Kraft 
Mattias Guilotte, head of business development, Violet AI 
Martin Jon Adolfsson, creative director, Edelman PR, London 
Oksana Valentelis, creative director, TikTok London 
Ola Ottosson, head of AI & data science, ICA Sverige AB 
Patrick Kampmann, strateg, Friends Agenda 
Peder Fjällström, tech director, North Kingdom 
Samuel Young, co-lead ICAx, ICA Gruppen AB 
Staffan Baer, digital media development lead, ICA Sverige AB 

Redaktion & produktion

Rapportansvarig ICA: Ann-Katrin Tottie 
Projektledning ICA: Liselott Liljevik 
Projektledare och redaktör IAMAI AB: Charlotte Mattfolk
Designutveckling ICA: Mikaela Kaplan 
Projektledare film/web IAMAI AB: Johan Tesch 
Form/AD och AI-bilder Designkontoret Silver: Jonas Berg, Ida Stagles 
Webdesign och utveckling G-W Studios: Maria Björklund, Andreas Levin, Oscar Sidboo 
Filmproduktion Makeriet: Ville Olin, Lucas Lennig, Cecilia Oscarsson

Har du frågor om rapporten? Maila oss på press@ica.se

Mer information om hur ICA Gruppen hanterar personuppgifter hittar du här.